Joulun lähestyessä päätin maalaamisen lomassa paneutua myös moottorin sähköongelmiin, kone ei nimittäin starttanut ja kaukohallintalaitteet olivat täysin pimeänä. Ja tietysti ei ole olemassa minkäänlaista kytkentäkaaviota josta alkaisi metsästämään mahdollista ongelmaa.
Moottoria ja vaihteistoa ohjataan sähköisellä Microcommander järjestelmällä. Keskusyksikkö on moottoritilassa ja sieltä lähtee nippu kaapeleita ohjauspisteeseen ja yläohjaamoon. Järjestelmä ohjaa myös moottorin käynnistystä ja vaihteiston tilaa.
Mittailin aluksi keskusyksikön liittimiä, missään ei ollut minkäänlaista elämää. Seuraavaksi sukelsin sähkökaapin uumeniin mutta sieltä ei löytynyt mitään kohtaa joka olisi viitannut moottorinohjaukseen. Palasin moottoritilaan ja aloin tutkia kaapeli kaapelilta niiden tarkoitusta. Pari tuntia vierähti kunnes löytyi jääkaapin takaa letkujen ja kaapelien alla sijaitseva musta laatikko johon yksi kaapeli oli liitetty. Kaivoin laatikon esiin ja se osoittautui 24/12 V jännitteenalentajaksi. Sulake oli palanut ja sisällä oli vettäkin vielä muutama tippa. Hain Motonetin hyllystä samoilla spekseillä olevan laitteen ja liitin johdot kiinni.
Lievää jännitystä oli ilmassa kun käänsin 24 V virrat päälle. Kuului lupaava merkkipiippaus, kauko-ohjain vaati valitsemaan ohjauspisteen. Painoin nappia ja sehän toimi, valo syttyi kahvan juureen ja piippaus loppui. Käänsin virta-avainta ja Scania alkoi iloisesti pyöriä startin voimalla. Helpotti oloa mmelkoisesti, vastaava moottorinohjausjärjestelmä olisi maksanut 3-4000 euroa, Motonetin varaosa maksoi 35 euroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti